mandag 24. september 2012

Eksamen"syken"

12.04.12

Nå som våren er rett rundt hjørnet begynner eksamensnervene å merkes blant videregående elever. Joachim Oug (16) er en av disse.

Det er ikke tvil om at ungdom stresser mer om våren enn ellers. Det er på denne årstiden at den fryktede eksamenen er på vei. Første gangen Joachim kom for sent på tentamensdagen var grunnen at han ikke hadde forberedt seg godt nok. Den andre gangen skyldtes det prestasjonsangst og nerver av stress. Nå er spørsmålet om han klarer å skjerpe seg til eksamen.
Det er ikke et ukjent faktum at ordet ”eksamen” øker både pulsen og nervene på mange ungdommer. Joachim innrømmer selv at stresset og prestasjonsangsten ikke hjelper mye i forberedelsen til eksamen. Og det at han mister fokus når det virkelig gjelder gjør bare verre verst.
- I begynnelsen går det alltid greit å forberede seg. Jeg leser det jeg skal og får med meg mye, men så tar stresset over og jeg mister fokus, forteller første klassingen på Ulsrud videregående skole.
Joachim forteller også at stresset medfører ”hjerneteppe” når det virkelig gjelder. Da er det heller ikke unormalt blant ungdom å sitte igjen med en følelse av å ikke ha ytet sitt beste før eksamen.
-  Noen fag føler jeg at jeg mestrer bra, så da blir det mye mindre stress. Mens andre er et mareritt med tanke på hvor mye man skal gå gjennom. Jeg var heller ikke veldig fornøyd med min egen innsats før forrige eksamen, og jeg tenker veldig mye på dagen det gjelder. Det gjør meg skikkelig stressa, avslutter Joachim.
Lærer ved Elvebakken videregående skole, Ragnar Larssen, forklarer at den beste måten å roe ned eksamensnervene på er å være godt forberedt. Til tross for at det er lett å la nervene slippe til må man ta seg selv i nakkeskinnet og lese. Gjør man det blir man automatisk mer fokusert og sikker på seg selv. Slik oppnår man et bedre resultat på eksamen og unngår følelsen av at man ikke fikk ytet nok under forberedelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar